Taalontwikkeling is een belangrijk deel van opgroeien, maar gaat niet bij ieder kind in hetzelfde tempo: op dit moment verlaat 25% van de kinderen in Nederland de basisschool met een taalachterstand. Naast het leren in de klas speelt ook de omgeving thuis een grote rol. De VoorleesExpress Amsterdam stimuleert de taalontwikkeling van kinderen en verrijkt de taalomgeving thuis. Wij spraken met Dimitra Schoonus (projectmedewerkster bij de VoorleesExpress) om meer over het initiatief te weten te komen.
Taalomgeving thuis
De VoorleesExpress is een project waarbij een voorlezer wordt gekoppeld aan een gezin met één of meerdere kinderen van twee tot acht jaar met een taalachterstand. De voorlezer komt twintig weken, één uur per week, langs bij zijn of haar voorleesgezin om voor te lezen, taalspelletjes te doen, liedjes te zingen of op andere manieren de taalontwikkeling van de kinderen te stimuleren. Een belangrijk onderdeel van de VoorleesExpress is het verrijken van de taalomgeving bij de gezinnen thuis, legt Dimitra uit: “Het project draait naast het zelf bezig zijn met de kinderen erg om ouderbetrokkenheid. Bij de gezinnen waar wij komen vinden de ouders het vaak lastig om de taalontwikkeling van hun kinderen te stimuleren”.
Leuk en leerzaam
De VoorleesExpress Amsterdam is sinds de start in 2008 flink gegroeid. Bijna tien jaar geleden zijn zij gestart met tien gezinnen in Amsterdam-West, inmiddels doen er 750 gezinnen per schooljaar en ruim 500 vrijwilligers mee met het project. In principe kan iedereen met een goede beheersing van de Nederlandse taal voorlezer worden. De voorlezers krijgen voor zij beginnen een training in interactief voorlezen, verzorgd door de Openbare Bibliotheek Amsterdam. Bij deze training leren zij onder andere wat werkt bij de verschillende leeftijdsgroepen, waarom het ene boek wel geschikt is maar het andere niet en leren zij waar zij op moeten letten bij de gezinnen thuis. “Het is leerzaam, maar uiteindelijk blijkt dat het voor zowel de voorlezers als voor de gezinnen een enorm leuke ervaring is”, vertelt Dimitra.
Een uitdaging
Bij de VoorleesExpress gebeurt het regelmatig dat de voorlezer en het gezin een band opbouwen. Kinderen in de doelgroep zijn erg leergierig en ook de ouders staan open voor de vaak nieuwe ervaring die het voorlezen met zich meebrengt. Ook Dimitra heeft nog steeds contact met gezinnen waar zij zes jaar geleden aan voorlas, al was het voorlezen niet altijd even makkelijk: “Bij mijn allereerste gezin was ik gekoppeld aan twee meisjes, van vier en vijf jaar. Toen ik daar kwam hadden zij geen boeken thuis en stond de hele dag de televisie aan op Franse soaps. Ik besloot de meisjes kennis te laten maken met de bibliotheek om te laten zien waar boeken vandaan komen en hoe je er mee om moet gaan. Na een paar weken vroeg ik hen zelf boekjes uit te kiezen om te lezen. De week erna was ik vol verwachting of zij naar de bibliotheek waren gegaan en wat zij hadden uitgekozen; kwamen zij aan met een stapel dvd’s. Het waren wel Nederlandse dvd’s, wat een verbetering is met de beginsituatie, dus vanuit daar zijn wij de stap naar lezen gaan maken. Uiteindelijk is het goed gekomen en vandaag de dag heb ik nog steeds contact met het gezin”.
De VoorleesExpress Amsterdam is een origineel initiatief dat bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen in Amsterdam en de rest van Nederland. Een initiatief dat op leuker manier gebruik maakt van kansen om de stad een stukje te verbeteren. Oftewel; Echt Amsterdams!