Sinds een paar jaar hebben bijna alle grote supermarkten een boodschappenservice. Handig voor bedrijven en gezinnen, aangezien bezorgen bij grote leveringen weinig kost. Verschillende groepen worden hier wel uitgesloten, waaronder mensen die alleen wonen en lastig boodschappen kunnen doen, bijvoorbeeld ouderen of mensen met een handicap. Amsterdammer Bas Merkx vond dat hier verandering in moest komen, en richtte Lokaal & Sociaal op: een boodschappenservice speciaal voor Amsterdammers van 65 jaar en ouder. Dit doet Bas in samenwerking met burennetwerk Cordaan. Echt Amsterdams sprak met hem over zijn bedrijf.
“Afgelopen jaren is er flink bezuinigd in de zorg, waardoor veel ouderen aan hun lot over gelaten zijn, dit vind ik schandalig, en daarom wil ik actie ondernemen.”, vertelt Bas. “Veel ouderen kunnen door omstandigheden niet meer naar buiten, en daarom ben ik Lokaal & Sociaal begonnen. Onze service geeft ouderen de mogelijkheid om zelf te kiezen waar hun boodschappen vandaan komen, van een lokale winkel tot grote supermarkt.”
Een dag op de zaak bestaat voornamelijk uit drie onderdelen: Inkoop, bezorging en administratie. Bas werkt samen met mensen met een afstand tot arbeidsmarkt en vluchtelingen, zij helpen met elk onderdeel. Elke ochtend wordt een lijst opgesteld met de producten die de klanten besteld hebben. De werknemers gaan ‘s ochtends langs de winkels, om de boodschappen later bij de mensen thuis te bezorgen. Bas ziet de vluchtelingen die hij in dienst heeft snel vooruitgang maken: “Elke dag gaan ze met een begeleider langs de winkels om de boodschappen in te kopen, waardoor een Nederlands product snel herkend wordt. Wanneer een klant bijvoorbeeld stroopwafels wilt, moeten die worden gekocht in de supermarkt. Als een vluchteling de lijst bekijkt heeft hij geen idee wat stroopwafels zijn, en dat levert grappige situaties op. Daarna zullen ze het niet snel meer vergeten.”
Bas is enorm enthousiast over zijn project. Motivatie bij de werknemers is volgens hem het belangrijkst binnen Lokaal & Sociaal. “Het maakt niet uit wat je achtergrond of verleden is, je moet gewoon gemotiveerd zijn om hier te werken. En dat zijn ze. Je merkt dat mensen die normaal gesproken geen kans krijgen, zoiets als dit met beide handen aangrijpen. Dat is geweldig om te zien.”
Oude mensen die weinig buiten komen, hechten veel waarde aan het sociale aspect. Door het relatief kleine team zijn de mensen van Lokaal & Sociaal bekend bij de ouderen en misschien wel belangrijker: Lokaal & Sociaal kent zijn klanten. Bas vertelt over een klant die wekelijks boodschappen bestelde, en één week ineens niets had besteld. Hij belde haar op om te vragen of alles goed was. Mevrouw was het helemaal vergeten en was dolblij dat Bas even belde, anders zat ze morgen zonder avondeten. “Dat hoort erbij met zulke klanten.”, zegt hij lachend.
Lokaal & Sociaal is er door mensen uit Amsterdam, voor mensen in Amsterdam. Naast de oudere generatie van dienst te zijn, geeft Lokaal & Sociaal mensen die een tijd buiten spel stonden, weer het gevoel hoe het is om te participeren in de maatschappij. Het Lokaal & Sociaal-mes snijdt dus aan twee kanten, en daarom is de Echt Amsterdams erkenning dik verdiend. Gefeliciteerd!