Z’n tijd ver vooruit: De Witkar

Echt Amsterdams Bericht

De witkar, geïntroduceerd om files en parkeerproblemen in de binnenstad tegen te gaan. Bedacht door Luud Schimmelpennink, één van de bekendste leden van de provo-beweging in de zestiger jaren en nog steeds prominent aanwezig in de Amsterdamse politiek. Onlangs is Schimmelpennink lijsttrekker geworden van de Ouderen Partij Amsterdam (OPA) nadat hij uit de PvdA stapte. In tegenstelling tot bij de PvdA stond Luud wél op de lijst bij OPA. Ook is er bij Ouderen Partij Amsterdam meer ruimte voor zijn visie op de zogenoemde ‘witte stad’.

witkar
Luud SchimmelPennink in zijn Witkar

Een idee waar Schimmelpennink nog steeds volledig achter staat, nu zelfs meer dan ooit. Eind jaren ’60 stelde hij voor om in Amsterdam 2000 collectieve fietsen beschikbaar te stellen maar dit plan werd helaas afgewezen. “De fiets stond symbool voor de hongerwinter, de auto voor vooruitgang”. Met wat Amsterdamse eigenwijsheid bedacht hij toen de witkar, een elektrisch ‘karretje’ met drie wielen. De eerste versie van de witkar maakte op 24 mei 1968 een ritje door de binnenstad.

witkar-ELEKTRISCH

Een concept wat toentertijd net iets te vooruitstrevend was, maar tot op de dag van vandaag als zeer valide wordt beschouwd. Sterker nog, kijkend naar de ontwikkelingen van de laatste jaren is het waarschijnlijk niet te vermijden dat men steeds meer gebruik gaat maken van (collectieve) elektrisch aangedreven voertuigen. Uiteindelijk was de lange duur van de uitgifte voor vergunningen funest voor het initiatief, investeerders haakten af en hiermee namen de kansen op succes af. Schimmelpennink: “Van 68’ tot eind ’73 hebben we zitten wachten op een vergunning, en toen kregen we maar een vergunning voor één station met vier karretjes. Er was een enorme weerstand vanuit de politie, zij dachten dat de witkar gevaar zou gaan opleveren. Uiteindelijk zijn er nooit ongelukken gebeurd die lichamelijk letsel hebben veroorzaakt. De risico’s waren minimaal, het karretje was immers elektrisch aangedreven en ging niet harder dan 35 km/u.”

Als de Echt Amsterdamse erkenning eind zestiger jaren had bestaan, was dit een initiatief geweest wat absoluut op de voorgrond zou staan. Naast het feit dat het ontzettend innovatief is, was er een zekere mate van vindingrijkheid voor nodig! Leuk om te bedenken dat de hele discussie rondom het milieu toen vrijwel niet speelde, in essentie ging het om de inperking van uitstoot in de binnenstad. Niet voor het milieu, maar gewoon voor de Amsterdammer!

In 2009 kwam Luud weer naar buiten met vernieuwde plannen voor de witkar, een concept waarvoor het draagvlak met de jaren alleen maar groter is geworden. Gebleken is, dat het met de mogelijkheden van toen niet dé oplossing was voor alle verkeersgerelateerde problemen in onze hoofdstad. Wel is het een initiatief dat van grote invloed is geweest op de benadering van dit soort onderwerpen in de grootstedelijke problematiek wereldwijd.

Uiteindelijk is ‘de witkar’ bij ons dan ook de boeken ingegaan als een Echt Amsterdams idee: Authentiek, eigenwijs en ontzettend vindingrijk!

Voor meer informatie en actualiteiten, check de website van ‘de witte stad’.