Rederij Kees

Echt Amsterdams Erkent

Rederij Kees is een initiatief van Brouwerij de Prael en de Regenboog Groep. Dit bedrijf, onder leiding van Jan Morren, zal met de komst van twee bedrijfsvaarttuigen goederen over de Amsterdamse grachten vervoeren. Ook zullen er binnenkort door middel van rondvaarten passagiers worden vervoerd. Momenteel worden er goederen geleverd met een elektrische auto. Rederij Kees heeft zes werknemers in dienst. In lijn der verwachting zal dit aantal snel oplopen. “Bijna iedereen werkt deeltijd, maximaal drie dagen in de week. Het is de bedoeling dat hier binnen twee jaar dertig mensen werken.” De werknemers, bestaande uit ex daklozen en ex-verslaafden, worden door Morren begeleid.

Dat de begeleiding intensief is, wordt al vroeg in het interview duidelijk. “Jan! Die Nick en Simon moeten worden ingeladen, toch?” Vraagt Robby, een van de medewerkers van Morren. Hij is bezig met het inladen van een bestelling voor brouwerij de Prael. Het is inderdaad de bedoeling dat de Nick en Simon richting de Prael gaan. Al gauw wordt duidelijk dat hij doelt op twee verschillende soorten flesjes bier. Rederij Kees levert goederen voor Brouwerij de Prael, Oedipus en de Bierkoning. “De markt van ambachtelijk bier groeit. Het is leuk dat we als rederij hierin meegroeien”, aldus Morren.

De mensen die in dienst zijn bij de rederij hebben hun leven vaak niet op orde. “Dingen zijn vaak niet gelukt. In werk, in de maatschappij, maar ook privé.” Het is daarom vooral van belang dat de werknemers zelfvertrouwen opdoen. Naast het opdoen van zelfvertrouwen, is er ook genoeg gelegenheid voor ontwikkeling. Zo kunnen werknemers bijvoorbeeld aan het ROC worden opgeleid als assistent logistiek medewerker. Vanuit de Regenboog Groep worden ze gevolgd in hun loopbaantraject. De intensieve begeleiding die Morren biedt heeft als hoger doel om ervoor te zorgen dat deze groep uiteindelijk kan doorstromen naar betaalde arbeid.

“Ze hebben genoeg Sjonnies (Johnny’s) daar. Toch?” Aldus Robby die er maling aan heeft dat Jan en ik in gesprek zijn. Jan knikt. “Ik zei al tegen Peter: géén Sjonnies. Ze hebben daar Sjonnies zat!” De bestelling voor brouwerij de Prael heeft blijkbaar nogal wat voeten in de aarde. Peter, de collega van Robby is in de veronderstelling dat er óók Sjonnies moeten worden geleverd. Morren excuseert zich om het misverstand op te lossen. Later in het interview wordt duidelijk dat mensen die bij Rederij Kees werken positief worden benaderd: “Het is al heel wat dat ze er zijn. Dat ze de moeite nemen. Jij en ik staan op in ons eigen huis. Veel mensen die hier werken hebben geen huis. Ik vind het heel knap dat ze dan wel hier naartoe komen om te werken. Sommige mensen houden het niet altijd vol en komen dan weer een paar weken niet.” Maar als mensen komen opdagen is het wel de bedoeling dat er wordt gewerkt: “Ik run een bedrijf met een commerciële doelstelling, dus je kunt niet gaan rondhangen.”

Of de Sjonnies uiteindelijk zijn geleverd, weet ik niet. Wel is duidelijk dat Rederij Kees een ‘Echt Amsterdams’ bedrijf is. “Zeggen waar het op staat, humor, hard werken, zweet op je voorhoofd”, dat vind ik belangrijk. Aldus Morren.

Rederij Kees is vindingrijk, authentiek en eigenwijs, dus is door Echt Amsterdams erkend!